nuffnang

Thursday, June 28, 2012

Dari Terpaksa, lama-lama biasa

situasi 1
saya : Ameer .. pergi solat. *sambil menanggalkan telekung*
Ameer : dah la tadi. *zohor tadi.*
saya : kak ida cakap sekarang... Asar... *mula meninggikan suara*
Ameer : alah.. *mengeluh dan stil menghadap tV*
saya : adik!! dengar tak k.ida cakap nie..!
Ameer :iye.. 
saya : sekarang umur adik dah 7 tahun kan? Allah cakap kalau umur 7 tahun tak sembahyang dah kena pukul dah nie. K.ida nak cari hanger la jap. *menuju ke dapur*
Ameer : ye..ye.. *menuju ke toilet*
saya : tahu takut.

saya : tahu tak berapa rakaat sembahyang tu?
Ameer : tahu lah. 4!

situasi 2
saya : adik pergi sembahyang maghrib. *rampas remote tv kat tangan*
Ameer : kak ida ni!!! maa tengok kak ida nie.. ameer nak tengok tv..*marah*
Maa : sembahyang dulu pastu tengok tv.
Ameer : kak ida selalu tipu adik. adik sembahyang, kak ida tengok cerita dia.
saya : tak la.. *tutup Tv* pergi la solat!
Ameer : kak ida kena geletek adik dulu, baru adik bangun.
saya : malas!
Ameer : cepat la geletek adik, baru adik bangun.
saya : nak sembahyang pun macam-macam la. 

TAPI kalau yang umur 17 tahun baru nak suruh solat???
kita nak cakap macam mana ye? 
fikirkan lah.

p/s : didiklah anak2 solat. bagi dia kenal itu solat. ALLAH dan Rasulullah. Dari terpaksa, lama2 biasa. percayalah!

6 comments:

RIMA DANIA said...

hahaha boleh bayang mcm mana amir suroh geletek dia nak pegi solat... dulu2 masa darjah 1.. fiya blaja solat maghrib je.. lama2 naik sikit2 ...tapi biasa lah makan masa..

kaizen said...

ape kaitan geletek dgn solat?? hahaha mcm2 budak2 skang

Hazrina Sallehuddin said...

hehe..da, budak2 ni kita kena selalu nshtkan.. lama2 mmg dorg mympah tp insyAAllah, lama2 dah biasa..

IdaRaida said...

fiya : itu lah geletek.. nak bermanja2 la tu.. ida pun sama... masa drjah 1 slalu tipu solat tau...hehhee. alhamdulillah..skrg xpernh miss solat klu xdpt cuti..heheh

kaizen : itulah pasal.. geletek kan geli..so dy nk geletek2 pastu lari..hehe

ina : mmg pun ina.. kena cakap.. kalau mati nanti kena pukul dgn mailaikat.. dy mesti tny plak.. malaikat tu sapa?
budak2 kan.

E'in said...

manje betul adik die.. hehe

IdaRaida said...

iye nk bermanja sokmo..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...