nuffnang

Sunday, December 11, 2011

Kata Maa :)

Kami di dapur, ta ada apa nak dibualkan. Actually versi Kelantan..tapi di “translate”kan ke versi biasa.

Saya : Maa betul ke si **** dah guna kereta?

Maa : Haah..Myvi secondhand..

Saya : Mak aih..tengah belajar dah guna Myvi.

Maa : Awk tueee.?

Saya : Ala…kereta warisan turun temurun..bukan kereta baru.

Maa : Awak kan dah ada kereta. Nak kereta baru, kena sambung Master dulu..

Saya : Amboi….cabar ke apa?

Maa : Yela….nak Satria Neo kena belajar sungguh la.Bukan takat Satria Neo..maa beli Honda macam poksu kat awak.

Saya : Amboi! Honda Accord! Tak nak pun.

Maa : Sekarang tak penting pun ada kereta. Yang penting awak tue belajar..kejar dulu cita- cita..dapat kerja..dah ada gaji besar..pilih je kereta yang nak.

Saya : Ala tak nak kereta besar pun..Satria Neo jadilah.

Maa : Nampak sangat dah malas belajar tuh..

Saya : Hehehee. Tak la..iye..saya belajar bersungguh-sungguh nanti.

Maa : Dah dapat gaji besar..maa boleh tukar Pesona maa tue…[maa tersengih2]

Saya : Amboi..bukan takat ida tukar..ida tambah lagi satu tuk maa..hahha

Hah! Perbualan anak & mak. Moralnya adalah :

· Berusaha bersungguh-sungguh utk dapat apa yang kita inginkan.

· Jangan menyusahkan ibubapa.

· Hargai apa yang ada. [Alhamdulillah..walaupun bukan kereta baru, tapi amat berjasa..tak perlu bersusah payah tunggu bas nak ke kelas]

· Harapan ibu adalah harapan kita, jangan kecewa ibubapa kita.:)

· Hadiah terbaik buat ibubapa adalah kita membalas jasa mereka sejak dari kecil sampailah kita tiada di Bumi ini..

· Sayangilah Ibubapa J

Saya ta sabar nak habis belajar.. nak kerja! Nak ada kereta sendiri..rumah sendiri! Dan paling nak dapat melancong bersama keluarga sendiri eh..tercinta. hehehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...