nuffnang

Thursday, January 26, 2012

Antara Keperluan & kehendak


antara keperluan dan kehendak adalah :
keperluan : sesuatu yang mesti dipenuhi utk terus hidup...sebagai contohnya makan, minum dan tempat tinggal

kehendak pula : sesuatu yang diperlukan utk hidup lebih selesa. contoh hp, kereta, dan bantal frogy..[huh plz..hahahha]

saya betul kan itu perbezaan keperluan dan kehendak.??

okay!

ceritanya begini.
niat di hati atau senang cakap keinginan saya pada tahun 2012 adalah memiliki Hp BB torch
"student kot...sila jangan membazir." [suara yang selalu menghalang niat murni saya..hihi]
"eleh....bersepah kot student yang guna hp mahal2.." saya jawab saya jawab..hahha
[hello!!! itu satu kehendak]

hurrmm..jeng jeng jeng.. duit memang la ta banyak...saya bukan dari keluarga kaya.raya hartawan atau jutawan..
tapi tuk beli hp BB torch tuh..ada la duit :) [saya kan suka menabung!]
"eleh..duit maa jugak..ah..simpan duit banyak2..tuk beli hp..ta rasa membazir ke???!" lagi suara yang menghalang
"heh..pleassssssseeeeee...nak jugak!" jawab.

harga BB Torch tu..RM1350 la..latest punya harga saya tgk.. rasanya dah 6 tempat kot intai BB nie..hehehe
seyes jatuh hati.

tapi....

kena matikan hasrat itu utk sementara..kerana saya sudah membelanjakan duit itu utk..hihihi.
mata saya lebih memerlukan...eeyaahhh! tukar spek mata baru.. seyes saya ambil spek paling murah sepanjang saya pakai spek, semuanya angkara nak juga BB tuh!

makanya..
spek saya lagi penting berbanding BB kan.. okay utamakan yang diutamakan.hahahhaha
bagus nya anak.pn.zakiah nieeeee.

p/s : keperluan sudah tentu kita perlu ada. manakala kehendak ada hak kita, samaada ia perlu atau ta dalam hidup kita..kita yang tentukan.. TAPI nasihat org sekeliling adalah penting. bukan????



7 comments:

nur chahaya abadiey said...

ida kene tengok balik theory of need @ maslow hierarchy..hehehe

need n demand..sling bsngkut paut kan...

IdaRaida said...

hahahaha..okay2

Ribena lalalaaa~ said...

hehe...bb tu anytime bole beli..spek agi penting tau..kalo xnmpak..bhye..sy pon speky jugak...hehe

folo sy gak eyh
http://sangae-ribena.blogspot.com/

IdaRaida said...

ribena :btul la tuh..:) saya pun..saya ase spek ag penting hehehe...thanks ribena

RIMA DANIA said...

hahahah....
fiya beria2 nak sgt samsung rm199..
bila time takde duit nak sangat..
bila duit dah ade..hahaha kelain tempat pulak abes melabur duit tu..

RIMA DANIA said...

tentang spek dgn handfon ni hahaha..
teringat masa fiya g umah ayah aritu..ayah tanya nak spek ke hp... ikotkan fiya memang nak hp sebab spek elok lagi..tapi last2 adik memandai2 ckp fiya nak spek..last2 hp x dpt tp dpt spek yg berguna ni hehehe

IdaRaida said...

mekasih fiya..:) ida pun dh guna duit utk spek..
hehhee..spek lagi berguna kan..?
hp len kali la beli..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...